Hopp til hovedinnhold

Motorsykkel i stua, skriking og forsvunne regninger: Slik styrer du ikke et borettslag

– Noen ganger spør jeg styremedlemmene: «Hvordan i all verden klarte du å komme frem til en slik problemstilling?» Bli med inn i kaoset som kan oppstå i borettslag og sameier!

Publisert 18. apr. 2024
Lesetid: 3 min.
Styret

Innimellom skjer det fullstendig uventede. Forvalterne hos BORI har kommet til unnsetning når beboere har kjørt motorsykkel i stua eller stukket av med betjeningspanelet i heisen.

– Det er helt utrolig hva vi kan støte på, men uansett hvilke utfordringer styret står overfor, finner vi som regel løsninger sammen, sier Kasim Berisha.

Stort sett har han og kollega Petter M. Schøyen rolige dager på jobb, men noen ganger går det over styr. Her kan du derfor lese om de gangene det gikk dårlig. Noen ganger skikkelig dårlig.

To menn i forretningsantrekk står side om side, den ene iført blå rutete dress og den andre i en marinejakke, begge ser på kameraet.
KOMMER TIL UNNSETNING: Petter M. Schøyen og kollegene hjelper styrer i borettslag og sameier.

Når konflikten eskalerer

– Vi får mange saker der en bagatell er blitt en konflikt. Slikt skjer når mange forskjellige folk bor tett sammen over tid, sier Berisha.

Noen ganger er frontene steilet på årsmøter og generalforsamling. Da er det godt å ha en ekstern møteleder som puster med magen.

– Jeg husker veldig godt et årsmøte som utartet. På agendaen stod en sak om parkeringsplasser. Denne skulle vise seg å være betent. Til slutt satt folk og skrek til hverandre. Det måtte jeg sette en stopper for.

Dermed ble alle som ikke kunne respektere andres meninger uten å være ufine, pent bedt om å gå ut.

– Hadde jeg visst hvor betent saken var, ville jeg ikke latt det eskalere slik. Men vi må jo ta utgangspunkt i at folk er saklige og høflige.

Og til hans overraskelse fikk han hyggelige tilbakemeldinger fra styret og beboerne. De hadde satt pris på en upartisk og nøytral møteleder.

En mann i blå blazer og grå vest står selvsikkert utendørs, med et subtilt smil og et fokusert blikk.
MØTEMEGLER: Kasim Berisha har opplevd at bagateller blir konflikter – og at disse konfliktene går an å løse.

Fakturaer i skuffen ble til inkassovarsel

På et årsmøte for noen år siden bestemte et sameie at de skulle pusse opp bygningene. Styret gikk i gang uten å spørre om hjelp.

Pågangsmotet førte raskt til mange fakturaer, men styret hadde ikke sjekket om sameiet hadde råd til å betale for alt. Regningsbunken vokste, og de måtte be leverandørene om betalingsutsettelser.

– Fordi sameiet hadde oppgitt styreleders private adresse som fakturaadresse, ante vi ingenting, sier Petter M. Schøyen.

Det var først når inkassovarselet, som alltid sendes til registrert adresse i Brønnøysund, at BORI fikk vite om saken.

Forvalterne fikk tilsendt alle fakturaer og purringer som lå i skuffen før de samlet styret til et møte. Nå trengte sameiet lån, og det fort De ba banken om å hastebehandle søknaden og kontaktet alle som hadde sendt fakturaer.

– Vi fikk løst det, og nå er sameiet i balanse igjen. Hvis styret bare hadde snakket med forretningsføreren sin fra starten, hadde nok ikke dette blitt noen sak, sier Schøyen.

  • Dette gjør en forretningsfører

    En forretningsfører bistår borettslag og sameier med vesentlige oppgaver som innkreving av felleskostnader, registrering av eierskifter, regnskapsførsel, tredjepartsopplysninger og årsregnskap. Når boligbyggelaget er forretningsfører, er det også de som utlyser og avklarer forkjøpsrett i tilknyttede borettslag.

    Forretningsfører og styret i ulike borettslag og sameier har forskjellige ansvarsområder i henhold til forretningsførerkontrakt. Hvor ofte styret har behov for kontakt med forretningsfører avhenger av styrets erfaring og eventuell type henvendelse.

    En forvalter er en som jobber hos en forretningsfører og utfører oppgavene i forretningsførerkontrakten.

To menn i samtale ved et kafébord; en gir tommel opp og holder en kaffe, vendt mot kameraet.
FORRETNINGSFØRER OG HOBBYPSYKOLOG: De fleste ringer for å få hjelp med styrerelaterte oppgaver, men noen ringer for å prate om livet og andre vil klage på naboen. BORI treffer mennesker i alle livets faser og med ulike behov.

Brusende kranglefanter

Det kan fort bli dårlig stemning blant mennesker som bor vegg i vegg.

– Styremedlemmer kan også havne i krangler. Noen ganger har det vært skikkelig klinsj, sier Schøyen.

Den første gangen han skulle være møteleder på et årsmøte, ble han advart av styreleder om at det var en skikkelig kranglefant som pleide å komme.

– Jeg ble skikkelig nervøs. Men vi gikk gjennom beretning, regnskap, budsjett … Så hvisket jeg til styreleder om denne kranglefanten var i rommet? Ja da! Han satt der og hadde bare stilt helt vanlige spørsmål. Kanskje så jeg situasjonen mer utenfra – jeg hadde ingen pågående konflikt med denne personen, sier Schøyen.

Schøyen og Berisha deler gjerne ut et gratis triks til møteledere for at kommentarer ikke skal få for mye plass. Da kan møtelederen si: «Takk for innspill. Da foreslår jeg at styret noterer seg det». Dermed er vedkommende hørt, for det er ikke alle diskusjoner som egentlig har noe i et årsmøte eller en generalforsamling å gjøre.

– Styret føler kanskje at de må gå i forsvar, men hvis de begynner å bruse med fjøra, blir det fort vanskeligere, sier Schøyen.

God hjelp trengs

BORI er forretningsfører for over 700 styrer over hele landet. Forvalterne må svare på store og små spørsmål og det er mange lover og regler å holde orden på. Og siden det handler om mennesker og hjemmene deres, er det viktig å være medmenneske.

– Vi hjelper alle, enten borettslaget har seks enheter eller over 400. Hos oss får alle de samme fordelene og den samme hjelpen, sier Schøyen.

Noen borettslag og sameier sliter med å få tak i forretningsfører. Da får de ikke den hjelpen de skal ha.

– For noen år siden ble jeg kontaktet av en styreleder som hadde gått lei og ville frasi seg vervet. Men først ville de få skiftet til BORI som forretningsfører, sier Schøyen.

Han gikk gjennom boligselskapets dokumenter. Det viste seg at de blant annet hadde delt felleskostnadene feil mellom beboerne.

– Så ryddet vi opp, da. Både i felleskostnader, vedtekter og litt annet. Og en stund etter kom jeg i kontakt med styrelederen som hadde valgt å stille til valg igjen! Med oss i ryggen opplevdes det mye lettere å være styreleder.

En kvinne jobber på en bærbar PC i en lys stue med en hvit sofa og en liten plante på et salongbord.
FULL KONTROLL: Styret i borettslag og sameier forvaltet av BORI får en nyttig styreportal som gjør jobben enklere.

Flere artikler